فرزند تابان، زن پسرزا، نام قلعه ای در غرب ایران، مرکب از رود (فرزند) + آبه (روشنی)، از شخصیتهای شاهنامه، نام دختر سیندخت و مهراب کابلی، همسر زال زر و مادر رستم پهلوان شاهنامه
فرزند تابان، زن پسرزا، نام قلعه ای در غرب ایران، مرکب از رود (فرزند) + آبه (روشنی)، از شخصیتهای شاهنامه، نام دختر سیندخت و مهراب کابلی، همسر زال زر و مادر رستم پهلوان شاهنامه
خوشبخت، بهروز، از موبدان بهرام گور ساسانی، از شخصیتهای شاهنامه، نام اصلی سلمان فارسی از یاران معروف پیامبر (ص)، نام اصلی ابن مقفع دانشمند معروف ایرانی قرن دوم
خوشبخت، بهروز، از موبدان بهرام گور ساسانی، از شخصیتهای شاهنامه، نام اصلی سلمان فارسی از یاران معروف پیامبر (ص)، نام اصلی ابن مقفع دانشمند معروف ایرانی قرن دوم
روز به جای شب (Day for Night) یا `شبیه سازی شب در روز` یک تکنیک فیلم برداری است که به منظور شبیه سازی صحنه های شبانه در طول روز استفاده می شود. این تکنیک به دلیل کاهش هزینه ها و مشکلات فنی فیلم برداری در شب، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. چگونگی انجام تکنیک `روز به جای شب` 1. تنظیمات دوربین: - استفاده از فیلترهای خاص: از فیلترهای ND (Neutral Density) یا فیلترهای آبی استفاده می شود تا نور روز کاهش یابد و به رنگ های سرد تبدیل شود. - تنظیم دیافراگم: با بسته شدن دیافراگم، میزان نور ورودی به دوربین کاهش می یابد و تصویر تاریک تر به نظر می رسد. - تنظیم سرعت شاتر: با کاهش سرعت شاتر، می توان به ایجاد تاریکی بیشتر و کاهش نور ورودی کمک کرد. 2. پس تولید: - در مرحله پس تولید و تدوین، از نرم افزارهای ویرایش ویدئو برای تغییر رنگ و روشنایی صحنه ها استفاده می شود. این کار باعث می شود تا تصاویر روزانه بیشتر شبیه به شبانه به نظر برسند. 3. نورپردازی: - استفاده از نورهای مصنوعی: استفاده از نورهای مصنوعی با رنگ های سرد و نورپردازی از زاویه های خاص به شبیه سازی نور ماه و چراغ های خیابان کمک می کند. مزایای استفاده از `روز به جای شب`: 1. کاهش هزینه ها: - فیلم برداری در روز به دلیل کاهش نیاز به نورپردازی پیچیده و تجهیزات اضافی، هزینه ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. 2. سهولت فیلم برداری: - فیلم برداری در روز به تیم تولید امکان می دهد تا بدون نگرانی از کمبود نور و مشکلات مربوط به فیلم برداری در شب، به راحتی صحنه ها را ضبط کنند. 3. افزایش کیفیت تصویر: - نور روز به دوربین ها امکان می دهد تا با وضوح و جزئیات بیشتر فیلم برداری کنند و تصاویر با کیفیت تری تولید شود. نمونه های معروف از استفاده تکنیک `روز به جای شب`: 1. `دوئل` (Duel) - استیون اسپیلبرگ: - در این فیلم، صحنه هایی که در جاده ها و بیابان ها قرار دارند با استفاده از تکنیک `روز به جای شب` فیلم برداری شده اند. 2. `مد مکس: جاده خشم` (Mad Max: Fury Road): - در این فیلم، بسیاری از صحنه های شبانه با استفاده از فیلترهای خاص و ویرایش پس تولید به صورت روز فیلم برداری شده اند. 3. `آرواره ها` (Jaws): - در این فیلم، صحنه های دریایی شبانه نیز با استفاده از این تکنیک فیلم برداری شده اند تا خطرات و مشکلات فیلم برداری در شب کاهش یابد. نتیجه گیری تکنیک `روز به جای شب` یکی از ابزارهای مفید و اقتصادی در فیلم سازی است که به فیلم سازان امکان می دهد تا صحنه های شبانه را با کیفیت بالا و بدون مشکلات فنی و هزینه های اضافی تولید کنند. این تکنیک با استفاده از تنظیمات دوربین، فیلترها، نورپردازی مصنوعی و ویرایش پس تولید، تصاویر روزانه را به شکلی شبیه به شب تبدیل می کند و به تقویت روایت داستان و تجربه بصری مخاطب کمک می کند.
روز به جای شب (Day for Night) یا `شبیه سازی شب در روز` یک تکنیک فیلم برداری است که به منظور شبیه سازی صحنه های شبانه در طول روز استفاده می شود. این تکنیک به دلیل کاهش هزینه ها و مشکلات فنی فیلم برداری در شب، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. چگونگی انجام تکنیک `روز به جای شب` 1. تنظیمات دوربین: - استفاده از فیلترهای خاص: از فیلترهای ND (Neutral Density) یا فیلترهای آبی استفاده می شود تا نور روز کاهش یابد و به رنگ های سرد تبدیل شود. - تنظیم دیافراگم: با بسته شدن دیافراگم، میزان نور ورودی به دوربین کاهش می یابد و تصویر تاریک تر به نظر می رسد. - تنظیم سرعت شاتر: با کاهش سرعت شاتر، می توان به ایجاد تاریکی بیشتر و کاهش نور ورودی کمک کرد. 2. پس تولید: - در مرحله پس تولید و تدوین، از نرم افزارهای ویرایش ویدئو برای تغییر رنگ و روشنایی صحنه ها استفاده می شود. این کار باعث می شود تا تصاویر روزانه بیشتر شبیه به شبانه به نظر برسند. 3. نورپردازی: - استفاده از نورهای مصنوعی: استفاده از نورهای مصنوعی با رنگ های سرد و نورپردازی از زاویه های خاص به شبیه سازی نور ماه و چراغ های خیابان کمک می کند. مزایای استفاده از `روز به جای شب`: 1. کاهش هزینه ها: - فیلم برداری در روز به دلیل کاهش نیاز به نورپردازی پیچیده و تجهیزات اضافی، هزینه ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. 2. سهولت فیلم برداری: - فیلم برداری در روز به تیم تولید امکان می دهد تا بدون نگرانی از کمبود نور و مشکلات مربوط به فیلم برداری در شب، به راحتی صحنه ها را ضبط کنند. 3. افزایش کیفیت تصویر: - نور روز به دوربین ها امکان می دهد تا با وضوح و جزئیات بیشتر فیلم برداری کنند و تصاویر با کیفیت تری تولید شود. نمونه های معروف از استفاده تکنیک `روز به جای شب`: 1. `دوئل` (Duel) - استیون اسپیلبرگ: - در این فیلم، صحنه هایی که در جاده ها و بیابان ها قرار دارند با استفاده از تکنیک `روز به جای شب` فیلم برداری شده اند. 2. `مد مکس: جاده خشم` (Mad Max: Fury Road): - در این فیلم، بسیاری از صحنه های شبانه با استفاده از فیلترهای خاص و ویرایش پس تولید به صورت روز فیلم برداری شده اند. 3. `آرواره ها` (Jaws): - در این فیلم، صحنه های دریایی شبانه نیز با استفاده از این تکنیک فیلم برداری شده اند تا خطرات و مشکلات فیلم برداری در شب کاهش یابد. نتیجه گیری تکنیک `روز به جای شب` یکی از ابزارهای مفید و اقتصادی در فیلم سازی است که به فیلم سازان امکان می دهد تا صحنه های شبانه را با کیفیت بالا و بدون مشکلات فنی و هزینه های اضافی تولید کنند. این تکنیک با استفاده از تنظیمات دوربین، فیلترها، نورپردازی مصنوعی و ویرایش پس تولید، تصاویر روزانه را به شکلی شبیه به شب تبدیل می کند و به تقویت روایت داستان و تجربه بصری مخاطب کمک می کند.
جوز بویا، میوه ای که در غلافی مانند غلاف بلوط جا دارد و در طب به کار می رود، درخت این میوه که به اندازۀ درخت گردو اما برگ هایش کوچک تر و باریک تر است و در جاوه و بعضی شهرهای هندوستان می روید، جوز هندی، جوز بویه، جوز بوا، گوز بویا
جُوزِ بویا، میوه ای که در غلافی مانند غلاف بلوط جا دارد و در طب به کار می رود، درخت این میوه که به اندازۀ درخت گردو اما برگ هایش کوچک تر و باریک تر است و در جاوه و بعضی شهرهای هندوستان می روید، جُوزِ هِندی، جُوزِ بویِه، جُوزِ بوا، گُوزِ بویا
بختیار. (ناظم الاطباء). خوشروز و خوشبخت. (فرهنگ شاهنامه). بهروز. (آنندراج). سعید. نیکبخت: توهم پای در مرز ایران منه چو خواهی که مه باشی و روزبه. فردوسی. می لعل پیش آور ای روزبه که شد سال گوینده بر شصت و سه. فردوسی. مهان رابمه دارد و که بکه بود دین فروزنده و روزبه. فردوسی. شغل او با طرب و شغل عدو با غم دل بخت او روز به و بخت عدو روزبتر. فرخی. ایزد او را روزبه کرده ست و روزافزون بملک کس مبادا کو شود بر دولت او بدگمان. فرخی. آب و شرف و عز جهان روزبهان راست تا روزبهان جمله نیرزند بنانی. فرخی. من دگر گفتم ویحک تو دگر گشتی روزبه بودی چون روزبتر گشتی. منوچهری. بغایت خوبروی و روزبه. (قابوسنامه). باز آمدی مظفر و پیروز و روزبه آری چو تو صنم همه جا روزبه بود. مسعودسعد. در باغ عمر سوزنی از صدر روزبه هفتاد شد تموز و خزان و دی و بهار. سوزنی. نیکبخت و روزبه آن کس بود کز آسمان برنیاید نام او روزی بدیوان فراق. مجیر بیلقانی. روزی که بر اعدا کنی آهنگ شبیخون خود روزبه آیی که شه روزبهایی. خاقانی
بختیار. (ناظم الاطباء). خوشروز و خوشبخت. (فرهنگ شاهنامه). بهروز. (آنندراج). سعید. نیکبخت: توهم پای در مرز ایران منه چو خواهی که مه باشی و روزبه. فردوسی. می لعل پیش آور ای روزبه که شد سال گوینده بر شصت و سه. فردوسی. مهان رابمه دارد و که بکه بود دین فروزنده و روزبه. فردوسی. شغل او با طرب و شغل عدو با غم دل بخت او روز به و بخت عدو روزبتر. فرخی. ایزد او را روزبه کرده ست و روزافزون بملک کس مبادا کو شود بر دولت او بدگمان. فرخی. آب و شرف و عز جهان روزبهان راست تا روزبهان جمله نیرزند بنانی. فرخی. من دگر گفتم ویحک تو دگر گشتی روزبه بودی چون روزبتر گشتی. منوچهری. بغایت خوبروی و روزبه. (قابوسنامه). باز آمدی مظفر و پیروز و روزبه آری چو تو صنم همه جا روزبه بود. مسعودسعد. در باغ عمر سوزنی از صدر روزبه هفتاد شد تموز و خزان و دی و بهار. سوزنی. نیکبخت و روزبه آن کس بود کز آسمان برنیاید نام او روزی بدیوان فراق. مجیر بیلقانی. روزی که بر اعدا کنی آهنگ شبیخون خود روزبه آیی که شه روزبهایی. خاقانی
از زنان شاعر در اوایل قرن دهم و معاصر سلطان سلیم بوده است. از اشعار اوست: هر زمان دارم هلاکی با حیات آمیخته زان تغافلها که کردی التفات آمیخته. تغافل از بتان بی وفا مطلوب میباشد وزین سنگین دلان بی التفاتی خوب میباشد. (از مجالس النفائس ص 400). و رجوع به فرهنگ سخنوران شود نام اصلی عبدالله بن مقفعمکنی به ابوعمرو و ابومحمد و مشهور به ابن المقفع دانشمند معروف ایرانی بود. رجوع به ابن المقفع شود پسر ساسان از فرمانروایان ایرانی عربستان در زمان ساسانیان بوده است. رجوع به مجمل التواریخ و القصص ص 180 شود نام وزیر بهرام گور پادشاه ساسانی. (از فرهنگ شاهنامه)
از زنان شاعر در اوایل قرن دهم و معاصر سلطان سلیم بوده است. از اشعار اوست: هر زمان دارم هلاکی با حیات آمیخته زان تغافلها که کردی التفات آمیخته. تغافل از بتان بی وفا مطلوب میباشد وزین سنگین دلان بی التفاتی خوب میباشد. (از مجالس النفائس ص 400). و رجوع به فرهنگ سخنوران شود نام اصلی عبدالله بن مقفعمکنی به ابوعمرو و ابومحمد و مشهور به ابن المقفع دانشمند معروف ایرانی بود. رجوع به ابن المقفع شود پسر ساسان از فرمانروایان ایرانی عربستان در زمان ساسانیان بوده است. رجوع به مجمل التواریخ و القصص ص 180 شود نام وزیر بهرام گور پادشاه ساسانی. (از فرهنگ شاهنامه)
نکنی. اسدی طوسی در ذیل کلمه شاشه باین بیت او تمثل جسته است: ناگاه برآرند ز کنج تو خروشی گردند همه جمله و بر ریش تو شاشه. (از فرهنگ اسدی چ دبیرسیاقی ص 68). شاید این شاعر همان روزبه بن عبداﷲ نکتی باشد. رجوع بهمین نام شود
نکنی. اسدی طوسی در ذیل کلمه شاشه باین بیت او تمثل جسته است: ناگاه برآرند ز کنج تو خروشی گردند همه جمله و بر ریش تو شاشه. (از فرهنگ اسدی چ دبیرسیاقی ص 68). شاید این شاعر همان روزبه بن عبداﷲ نکتی باشد. رجوع بهمین نام شود